3. L'accent diacrític
La norma general és que els monosíl·labs
no s’accentuen i, com hem vist, les paraules planes acabades en una de les
dotze terminacions que hem estudiat en la unitat anterior tampoc no
s’accentuen. Ara bé, hi ha unes quantes paraules, la majoria monosíl·labes, que
s’escriuen amb accent diacrític.
Aquest accent serveix per distingir
unes paraules d’unes altres que s’escriuen igual.
En el quadre següent trobaràs les paraules
que s’escriuen amb accent diacrític que són d’un ús més freqüent.
Amb accent diacrític
|
Sense accent
|
Bé(de manera
correcta: parla molt bé)
Béns(propietats:
va heretar els béns dels seus avis)
|
Be(xai: un be és un xai petit)
Bens(xais: un ramat de bens)
|
Bóta,
bótes(recipient: el vi de la bóta del racó)
|
Bota, botes(calçat: unes botes per a l’hivern)
|
Déu,
déus(divinitat: els déus grecs)
|
Deu(10, font: un deu per cent; una deu d’aigua)
|
Dóna(del verb
donar: ens ho dóna)
Dónes(del verb
donar: hi dónes moltes voltes)
|
Dona(persona: un home i una dona)
Dones(persones: la igualtat entre homes i dones)
|
És(del verb
ser: és aquí, és la Júlia)
|
Es(pronom: es diu Marçal)
|
Mà(extremitat:
la mà Esquerra)
|
Ma(la meva: ma germana)
|
Més(que és
superior: és més alt; d’allò més bé)
|
Mes(30 dies, les meves: el mes que ve; mes cosines)
|
Mòlt(del verb
moldre: cafè mòlt)
|
Molt(quantitat gran: ha plogut molt; és molt gran)
|
Món(univers,
planeta: arreu del món)
|
Mon(el meu: mon pare)
|
Nét,
néta(descendent: l’avi amb el nét i la néta)
Néts
nétes(descendents: té tres néts i dues nétes)
|
Net, neta(sense brutícia: no és gaire net)
Nets, netes(sense brutícia: les mans ben netes)
|
Ós,
óssa(animal: un ós bru)
Óssos,
ósses(animals: els óssos són plantígrads)
|
Os(part de l’esquelet: la tíbia és un os de la
cama)
Ossos(parts de l’esquelet: els ossos del braç)
|
Pèl, pèls(cabell: un
animal de pèl negre)
|
Pel, pels(per + el: travessar pel pas de vianants)
|
Què(quina cosa:
què vols?; digues-li el què vol)
|
Que(pronom, enllaç: el temps que fa; diu que no ve)
|
Sé(del verb
saber: encara no ho sé)
|
Se(pronom: no se sap)
|
Sí(afirmatiu: sí
o no?)
|
Si(en cas que: si ho vols així...)
|
Sóc(del verb
ser: sóc jo)
|
Soc(soca d’arbre: dorm com un soc)
|
Sòl(terreny: sòl
agrícola; sòl edificable)
|
Sol(astre, en soledat: fa molt sol, viu sol)
|
Són(del verb
ser: ja són les vuit)
|
Son(ganes de dormir, el seu: quina son!; son germà)
|
Té(del verb
tenir: té, aquí ho tens)
|
Te(planta, pronom: una infusió de te; te la
regalo)
|
Ús(servei: un
producte per a ús industrial)
|
Us(pronom: us ho regalo)
|
Véns(del verb venir:
d’on véns ara?)
Vénen(del verb venir:
vénen a veure’ns cada dia)
|
Vens(del verb vendre:
em ven la moto?)
Venen(del verb vendre:
venen roba interior)
|
Vés(del verb anar:
vés-te’n de seguida)
|
Ves(vigila, del verb veure: ves,
que no t’enredin!)
|
ACTIVITATS
Literatura
1.Algunes de les obres de Henrik Ibsen , com Un enemic del poble o Casa de nines, són obres de tema social i del contingut ètic. Justifica aquests dos trets característiques a partir del fragment que hem llegit en la lectura d’aquesta unitat.
Els nostres clàssics
2.Relaciona cada
obra amb el seu autor:
Mar i cel: Àngel Guimerà.
Aigües
encantades: Joan Puig i Ferreter.
Terra baixa: Àngel Guimerà.
3.Explica quins són els conflictes socials que Joan Puig i Ferreter
presenta en les seves obres teatrals.
Gramàtica
4.Escriu les
frases següents i completa-les amb el pronom feble, que farà la funció de CD:
a)Renoi, quina moto! Me la
deixes provar? Vinga, deixa-me-la!
b)Mira quins pantalons! Te’ls
vols emprovar? Apa, emprova-te’ls!
c)Mira, avui he comprat un pernil. El vols tastar? Vinga, tasta’l!
d)Mira quins gatets! Els
vols tocar? Vine, toca’ls!
e)Oh, quantes roses! Me’n
regales una? Au, regala-me’n una!
f)De qui diries que és això? Me’n puc quedar? Vinga, dóna-me’n!
5.Escriu les frases
següents i completa-les amb el pronom feble, que farà la funció de CI:
a)La gata té gana. No li
dónes res? Au, dóna-li alguna cosa!
b)Els gats tenen gana. No li
dónes res? Au, dóna-li alguna cosa!
c)Mira en Joan! Ja li
has tornat el bolígraf? Vinga, torna-l’hi!
d)Mira la Rosa! Ja li
has tornat els apunts? Vinga, torna-l’hi!
6.Escriu la
combinació de dos pronoms febles (CD i CI) en els espais buits de les frases
que tens a continuació.
a)Has de tornar els apunts a la Mireia. Quan li tornaràs?
b)Has de tornar el paraigua a en Marc. Quan li tornaràs?
c)Has de tornar les ulleres de sol a en Joan. Quan li tornaràs?
d)Has de tornar la bufanda a la Rosa. Quan li tornaràs?
Ortografia
7.Copia les
frases següents i accentua’n els mots quan calgui:
a)Ell és creu que és el més
llest del món.
b)No sé per què, però mai
no sé li veu el pèl.
c)Déu n’hi do!, com
borda el gos! Dóna-li un os, que
s’entretingui.
d)Són les deu de la
nit i la nena ja té son.
e)Si us hi fixeu bé,
segur que això us agrada.
8.Substitueix les
paraules destacades d’aquestes frases per unes altres de sinònimes que
s’escriguin amb accent diacrític:
a)S’ha de trencat un os de la mà.
b)Les pluges erosionen sòl.
c)S’encarregava de les nétes.
d)Sempre el cafè mòlt.
e)Guarda el vi en bóta
de fusta.
f)Li van expropiar béns.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada