diumenge, 19 de gener del 2014

UNITAT 6, ELS NOSTRES CLÀSSICS I ACTIVITATS

1.EL TEATRE

1.1.ÀNGEL GUIMERÀ: Mar i cel

Un amor impossible

Àngel Guimerà va néixer l’any 1845 a Santa Cruz de Tenerife, a les illes Canàries. Quant tingué vuit anys, la seva família es traslladà a Catalunya. De jove s’interessà apassionadament per la llengua i la cultura del país d’acollida, i esdevingué un gran poeta i dramaturg. La seva obra dramàtica va renovar el teatre català de l’època i li donà prestigi i reconeixement internacional. Les seves millors obres han estat traduïdes a nombroses llengües i mai no han deixar d’interessar, cosa que l’ha convertit en un clàssic popular.

                En una primera etapa, Àngel Guimerà, influït pel romanticisme, escriu tragèdies romàntiques. Aquestes obres estan escrites en vers. L’acció se situa en un temps passat més o menys llunyà i tracten fets històrics excepcionals, plens de violència i passió. L’obra culminant d’aquesta etapa és Mar i cel.
Mar i cel (argument)
En el segle XVII, uns corsaris nord-africans tenen captius, dins el seu vaixell, uns quants cristians. Saïd, cap dels corsaris, i Blanca, una jove cristiana, s’enamoren, però aquest enamorament esdevé un amor impossible perquè pertanyen a bàndols enemics, de cultures i religions oposades. Aquest conflicte aboca els protagonistes a una mort tràgica.
En una segona etapa, Guimerà, influït pel realisme, escriu drames de caire realista. Abandona el to solemne i els fets històrics, escriu en prosa i el llenguatge sol reproduir el parlar popular de la gent. Situa l’acció en la mateixa època de l’autor i tracta dels problemes de la vida real i quotidiana, tot i que els personatges mostren encara una actitud romàntica. L’obra més representativa d’aquesta etapa és Terra baixa.
Terra baixa (argument)
Un propietari rural fa casar la seva amant, Marta, amb un pastor de muntanya, Manelic. La Marta era una noia òrfena que havia estat acollida a casa del propietari, en Sebastià. En Manelic era un noi ingenu, al servei d’en Sebastià. La Marta es casa contra la seva voluntat i en Manelic, enganyat, es casa pensant que la Marta l’estima. Obligats a conviure en el molí del  poble, amb el temps, prenen consciència de la tirania del propietari i s’hi enfronten; després de causar-li la mort, fugen junts cap a la terra alta, la muntanya d’on provenia Manelic.
La terra baixa representa l’espai corrupte, dominat per la tirania del propietari i l’obediència cega de la gent; la terra alta representa l’espai idíl·lic, lliure de la maldat dels humans.

Activitats

6.13.Digues per què Àngel Guimerà és considerat el gran clàssic del teatre català.
Perquè va renova el teatre, i esta traduït a moltes llengües.

1.2.Joan Puig i Ferreter

El teatre d’idees, un  teatre compromès

Joan Puig i Ferreter va néixer l’any 1882 a la Selva del Camp. Creia que el caràcter d’un escriptor s’havia de formar a través de l’aventura i d’experiències intenses. Algunes de les vivències les va recollir en les seves memòries, novel·les i obres de teatre. Com a dramaturg, introdueix al teatre català les noves tendències del teatre europeu de finals del XIX; de manera especial les de l’anomenat teatre d’idees que havia impulsat el dramaturg noruec Henrik Ibsen. Forma part, doncs, d’un corrent renovador que pretén utilitzar el teatre com a mitjà de crítica social i de divulgació de les noves idees progressistes. Els diversos conflictes existents en la societat constitueixen els eixos temàtics de les obres de Puig i Ferreter: l’enfrontament entre les joves i els adults, entre la ciència i la ignorància, entre la raó i la superstició, entre la modernitat i la tradició, entre el lliure pensament i la religió, etc.
Aigües encantades, estrenada l’any 1908, és l’obra més característica de Puig i Ferreter. Seguint els passos d’Un enemic del poble d’Ibsen, Aigües encantades posa en escena l’enfrontament entre l’individu jove, ben format científicament, que lluita pel progrés del poble, i les persones adultes, fidels a la tradició i a les creences religioses, que entenen el progrés com una obra malèfica que ha de dur el poble a la perdició.
Aigües encantades (argument)
La gent d’un poble de muntanya és molt fidel als valors més tradicionalistes: els joves han d’obeir els pares cegament; la gent ha de seguir de manera estricta els rituals religiosos; les creences i les tradicions no poden ser discutides i s’han de respectar; els avenços de la ciència i la tècnica es consideren perillosos, etc. Els joves universitaris provinents de la ciutat duran al poble el conflicte: una noia del poble s’enfrontarà als seus pares; i un jove foraster s’enfrontarà a les autoritats.
En època de sequera, el poble surt en processó pregant perquè plogui. El foraster, un enginyer, proposarà aprofitar les aigües d’una font esplèndida, però les autoritats s’hi oposaran: consideren que, d’acord amb una tradició molt antiga, són aigües sagrades i, per tant, cap obra, d’enginyeria no pot modificar la font. El foraster serà apedregat i se n’anirà del poble.

Activitats

6.17.Què retreu la Cecília als seus pares? I què li retreuen els seus pares a ella?
Que no la comprenen, incomprensió.
6.18.Segons la Cecília, què ha passat en la seva vida que li impedeix de ser com els seus pares? Quina serà, segons ella, la missió que duran a terme els joves?
Ha begut en altres fons, s’ha informat en altres fons.
6.19.A partir del fragment anterior, justifica aquesta afirmació: <Aigües encantades pertany al subgènere del teatre d’idees>.
Perquè utilitza el teatre per difondre noves idees. Ex.: ignorància.
6.20.Quines semblances hi ha entre l’argument d’Un enemic del poble i el d’Aigües encantades? Hi ha un enfrontament i no és respecten uns als altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada