diumenge, 19 de gener del 2014

UNITAT 6, GRAMÀTICA I ACTIVITATS

2.Els pronoms personals febles (I)

Són paraules de significat variable que serveixen per evitar la repetició d’un nom o d’un sintagma que ja ha aparegut en una oració anterior.
De fet, pronom vol dir <<en lloc del nom>>.
                Els pronoms febles, com que són monosíl·labs àtons, sempre han d’anar recolzats al verb (davant o darrere), amb el qual formen una unitat de pronunciació. Per això, fins i tot poden perdre la vocal i unir-s’hi per mitjà de l’apòstrof. Per exemple:
L’he sentit perfectament.
Agafa’l de seguida!

2.1.Les formes dels pronoms febles

Els pronoms febles presenten formes diferents segons que vagin davant o darrere del verb. Observa els quadres següents:
Pronoms forts
Pronoms febles
Jo
Em rento
M’alço
Vaig llevar-me
Vaig moure’m
Tu
Et rentes
T’alces
Vas llevar-te
Vas moure’s
Ell/Ella
Es renta
S’alça
Va llevar-se
Va moure’s
Nosaltres
Ens rentem
Ens alcem
Vam llevar-nos
Vam moure’ns
Vosaltres
Us renteu
Us alceu
Vau llevar-vos
Vam moure-us
Ells/Elles
Es renten
S’alcen
Van llevar-se
Van moure’s

Antecedent
Pronoms febles
L’anell
No el tinc
L’he venut
Vaig comprar-lo
Vaig veure’l
La moto
No la tinc
L’he venuda
Vaig comprar-la
Vaig veure-la
Els patins
No els tinc
Els he venuts
Vaig comprar-los
Vaig veure’ls
Les botes
No les tinc
Les he venudes
Vaig comprar-les
Vaig veure-les
(de) discos allò
No en tinc
No ho tinc
N’he venuts
Ho he venut
Vaig comprar-ne
Vaig comprar-ho
Vaig veure’n
Vaig veure-ho
A l’Andreu
Li dono això
Li he venut això
Vaig donar-li això
Vaig vendre-li això
Als amics
Els dono això
Els he venut això
Vaig donar-los això
Vaig vendre’ls això
Al camp
Hi vaig
Hi he anat
Vaig anar-hi
Vaig viure-hi
De l’hort
En vinc
N’he vingut
Vaig venir-ne
Vaig veure’n













2.2.Els pronoms febles que substitueixen un complement directe

Recorda que el complement directe és un complement exigit pels verbs transitius. Com que és directe, s’uneix al verb sense cap mena de preposició, excepte en el cas que es tracti d’un pronom fort (a ell, a ella...).
Com hem vist, el CD es pot substituir per pronoms diferents:
En Joan ha visitat la seva àvia.           En Joan l’ha visitat.
La Marta ha plantat un roser.           La Marta n’ha plantat un.
Per tal d’utilitzar en cada cas el pronom feble adequar, convé que diferenciïs tres classes de sintagmes que poden fer la funció de CD. Fixa’t bé en aquestes tres classes:





CD Definit
Nom definit amb article (1) o demostratiu (2)
      (1)  En Marc ha agafat el diccionari.
      (2)  La Neus va pintar aquests quadres.
Pronoms el, la, els, les
-Qui ha agafat el meu diccionari?
-L’ha agafat en Marc.

-Qui va pintar aquests quadres?
-Els va pintar la Neus.

CD Indefinit o quantificat 
Nom indefinit sense determinar (3) o bé determinat per un numeral (4), un quantitatiu (5) o un indefinit (6).
     (3)  L’Enric necessita diners.
     (4)  En Ramon s’ha comprat quatre jocs.
     (5)  La Neus va pintar molts quadres.
     (6)  En Marc ha agafat alguns diccionaris.
Pronoms en
-Necessites diners?
-No, ja en tinc.

-Algú ha agafat un diccionari?
-En Marc n’ha agafat un.

-Qui va pintar tants quadres?
-La Neus en va pintar molts.





CD Neutre
Pronom neutre (7) o una oració substantiva equivalent (8).
      (7)  En Marc ha agafat això.
      (8)  La Neus va pintar allò que li vam encarregar.
Pronom ho
-Qui ha agafat això?
-Ho ha agafat en Marc.

-Qui va pintar allò que vam encarregar?
-Ho va pintar la Neus.

2.3.Els pronoms febles que substitueixen un complement indirecte

Recorda que el complement indirecte és un complement que s’uneix al verb amb la preposició a o per a i, molt sovint, va darrere del complement directe.
Com ja hem vist, el CI es pot substituir per un pronom feble. Per tal d’utilitzar el pronom feble adequat, haurem de fixar-nos, tan sols, si el complement indirecte és singular o plural.
Fixa’t com substituïm els complements indirectes:

CI Singular
Pronom li
-I a l’Andreu, què li diràs?
-Li diré que l’ocell se’ns ha escapat.

-Què regalaràs a la Isabel pel seu aniversari?
-Li regalaré uns pantalons texans.




CI Plural
Pronom els
-I a les teves amigues, què els diràs?
-Els diré que he d’anar a ajudar el pare.

-Què has donat als nens per esmorzar?
-Els he donat un entrepà de pernil dolç.

 2.4.La combinació del pronom li amb els pronoms que fan de CD

De vegades utilitzem dos o més pronoms en una mateixa oració. Quan combinem el pronom li amb els pronoms de CD el, la, els, les, ho hem de fer de la manera següent:

El pronom li (CI) + els pronoms el, la, els, les (CD)
      1.       Li + el= l’hi
-A l’Andreu, li deixaries l’ordinador?
-No, jo no l’hi deixaria.
      2.       Li + la= la hi
-A l’Andreu, li deixaries la moto?
-No, jo no la hi deixaria.   
      3.       Li + els= els hi
-A l’Andreu, li deixaries els apunts?
-No, jo no els hi deixaria.
      4.       Li + les= les hi
-A l’Andreu, li deixaries les cintes de casset?
-No, jo no les hi deixaria.

 Activitats pàgina 209

6.39.Copia en el quadern les oracions següents substituint l’element destacat per un pronom feble. Per exemple:
Aquesta bicicleta m’agrada. Per quan em ven la bicicleta? = Aquesta bicicleta m’agrada. Per quan me la ven?
a)Busco la professora de matemàtiques. ¿Has vist la professora de matemàtiques?
Busco la professora de matemàtiques. ¿L’has vist?
b)Necessito una calculadora. Em deixes la calculadora?
Necessito la calculadora. Me la deixes?
c)Necessitem una escala de tisora. ¿Saps si els veïns del costat tenen cap escala de tisora?
Necessitem una escala de tisora. ¿ Saps si els veïns en tenen cap?
d)He quedat aquí amb els amics. ¿No heu pas vist els amics?
He quedat aquí amb els amics. ¿No els heu vist pas?
e)Des d’aquí dalt es veuen les barques del port. ¿ No veus les barques del port?
Des d’aquí dalt es veuen les barques del port. ¿No les veus?
f)Tot això que hi ha aquí anirà a les escombraries. Coneixes algú que vulgui això que hi ha aquí?
Tot això que hi ha aquí anirà a les escombraries. Coneixes algú que ho vulgui?
6.40.Digues quina funció sintàctica fan els pronoms febles que has utilitzat en les oracions de l’exercici anterior. Tots fan de CD (Complement Directe).
6.41.Copia les oracions següents substituint l’element destacat per un pronom feble:
a)Quan vegis l’Andreu, dóna aquests papers a l’Andreu.
Quan vegis a l’Andreu, dóna-li aquests papers.
b)Quan vegis els teus avis, dóna aquests papers als teus avis.
Quan vegis els teus avis, dóna-li aquests papers.
c)Quan la Joana truqui, obre la porta a la Joana.
Quan la Joana truqui, obre-li la porta.
d)Quan les infermeres truquin, obre la porta a les infermeres.
Quan les infermeres truquin, obre-li la porta.
6.42.Digues quina funció sintàctica fan els pronoms febles que has utilitzat en les oracions de l’exercici anterior. Tots fan de CI (Complement Indirecte).
6.44.Copia les frases següents i completa-les amb la forma adient: li (-li)/el (-lo)/en (-ne).
a)Guaita què fa el goril·la. Afanya’t, fes-li una fotografia!
b)El delinqüent no va fer cas a les veus d’alto i la policia en va disparar dos trets.
c)Necessito un plat fondo; en tens cap aquí? Doncs vés a buscar-ne un a la cuina.
d)Conec un pintor que toca la guitarra i és divertidíssim. El conec des que érem petits. Li escriuré una carta i el convidaré a la festa; estic segur que vindrà.
e)Tenia dues agendes i me n’han pres una; demà me’n compraré una altra.
f)La gossa perseguia els ratolins i va caçar-ne un.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada